BAB I
PENDAHULUAN
Pernikahan
merupakan salah satu ibadah yang dianjurkan oleh Allah dan Rasul-Nya. Hal ini
tersurat dalam firman Allah:
“Dan diantara tanda-tanda kekuasaany-Nya ialah Dia
menciptakan untukmu pasangan hidup dari jenis kamu sendiri, supaya kamu
cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadiakn-Nya diantaramu rasa
kasih dan saying. Sesuangguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat
tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.” (QS Qr-Ruum:21)
Artinya
: dan kawinkanlah orang-orang yang
sedirian diantara kamu, dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba
sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. jika mereka
miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. dan Allah Maha Luas
(pemberian-Nya) lagi Maha mengetahui. (QS An-Nuur:32)
Dari firman tersebut, kita
dapat mengambil kesimpulan bahwa perkawinan merupakan salah satu ibadah yang
dianjurkan oleh Allah. Lantas perkawinan seperti apakah yang sesuai dengan
syariat islam, dan apa saja rukun dan syarat dari sebuah perkawinan?
BAB II
PEMBAHASAN
2.1. Rukun Perkawinan
Rukun
adalah bagian dari sesuatu, sedang sesuatu itu takkan ada tanpanya.Dengan
demikian, rukun perkawinan adalah ijab dan kabul yang muncul dari keduanya
berupa ungkapan kata (shighah). Karena dari shighah ini secara langsung akan
menyebabkan timbulnya sisa rukun yang lain.
Ijab
yaitu ucapan yang terlebih dahulu terucap dari mulut salah satu kedua belah
pihak untuk menunjukkan keinginannya membangun ikatan.
Sedangkan
Qabul adalah apa yang kemudian terucap dari pihak lain yang menunjukkan
kerelaan/ kesepakatan/ setuju atas apa yang tela siwajibkan oleh pihak pertama.
Dalam
menikah dalam ajaran agama islam ada aturan yang perlu dipatuhi oleh calon
mempelai serta keluarganya agar perkawinan yang dilakukan sah secara agama
sehingga mendapat ridho dari Allah SWT. Untuk itu mari kita pahami dengan
seksama aturan, rukun, pantangan dan persayaratan dalam suatu perkawinan.
Setiap
ibadah tentunya mempunyai rukun dan syarat, agar ibadah tersebut sah dan sesuai
dengan ajaran islam. Dalam konteksnya dengan perkawinan, rukun dari sebuah
pernikahan adalah:
a.
Adanya calon mempelai pria dan wanita
b.
Adanya wali dari calon mempelai wanita
c.
Dua orang saksi dari kedua belah pihak
d. Adanya ijab; yaitu ucapan
penyerahan mempelai wanita oleh wali kepada mempelai pria untuk dinikahi
e.
Qabul; yaitu ucapan penerimaan pernikahan oleh mempelai pria (jawaban
dari ijab)
2.2. Syarat Pernikahan
Setiap
rukun yang ada harus memiliki syarat-syarat tertentu. Hal ini demi sahnya
sebuah pernikahan. Adapun syarat-syarat pernikahan tersebut adalah:
a. Mempelai
pria:
•
Beragama Islam
•
Tidak ada paksaan
•
Tidak beristri empat orang
•
Bukan mahram mempelai wanita
•
Tidak memiliki istri yang haram dimadu dengan calon mempelai wanita
•
Calon istri tidak haram dinikahi
•
Tidak sedang ihram haji atau umrah
•
Cakap melakukan hokum rumah tangga
•
Tidak ada halangan pernikahan
b. Mempelai
wanita
•
Wanita (bukan banci)
•
Beragama islam
•
Member ijin kepada wali untuk dinikahkan
•
Tidak bersuami atau dalam masa iddah
•
Bukan mahram mempelai pria
•
Belum pernah di li’an oleh calon suami
•
Jelas orangnya
•
Tidak sedang dalam ihram haji atau umrah
c. Tidak ada
halangan pernikahan
Seseorang dinyatakan tidak terhalang pernikahannya karena:
• Hubungan
darah terdekat (nasab)
• Hubungan
persusuan (radla’ah)
• Hubungan
persemendaan (mushaharah)
• Talak
ba’in kubra
•
Permaduan
•
Beristri 4 orang
• Li’an
• Masih
bersuami atau dalam masa iddah
•
Mempelai pria yang non-muslim
• Ihram
haji atau umrah
d. Wali
mempelai wanita
•
Pria
•
Beragama islam
•
Mempunyai hak atas perwalian
•
Tidak ada halangan untuk menjadi wali
e. Saksi
•
Dua orang pria
•
Beragama islam
•
Baligh
•
Hadir dalam acara akad nikah
•
Mengerti arti dan maksud pernikahan
f. Syarat akad nikah
•
Adanya ijab dari wali mempelai wanita
•
Adanya qabul oleh mempelai pria
•
Ijab menggunakan kata-kata nikah atau yang searti dengannya
•
Ijab dan qabul harus jelas dan saling berkaitan
•
Ijab dan qabul dalam satu majlis
•
Tidak sedang dalam ihram haji atau umrah
g. Menurut Undang-Undang Perkawinan
-
Perkawinan/pernikahan didasari persetujuan kedua calon mempelai
-
Bagi calon yang berusia di bawah 21 tahun harus punya izin orang tua
atau wali yang masih ada hubungan darah dalam garis keturunan lurus atau
melalui putusan pengadilan
-
Umur atau usia minimal untuk menikah untuk pria/laki-laki berusia 19
tahun dan untuk wanita/perempuan berumur paling tidak 16 tahun.
2.3.
Mahar
A. Definisi Mahar
Mahar berasal daripada perkataan Arab. Di
dalam al-Quran istilah mahar disebut dengan al-sadaq, al-saduqah, al-nihlah,
al-ajr, al-faridah dan al-‘aqd.
Menurut istilah syara’ mahar ialah suatu
pemberian yang wajib diberikan oleh suami kepada isteri dengan sebab
pernikahan.
Mengikut Tafsiran Akta Undang-Undang Keluarga
Islam ( Wilayah Persekutuan ) 1984
menyatakan “ mas kahwin “ bererti
pembayaran perkahwinan yang wajib dibayar di bawah Hukum Syara’ oleh suami
kepada isteri pada masa perkahwinan diakadnikahkan, sama ada berupa wang yang
sebenarnya dibayar atau diakui sebagai hutang dengan atau tanpa cagaran, atau
berupa sesuatu yang, menurut Hukum Syara’, dapat dinilai dengan wang.
Terdapat banyak dalil yang mewajibkan mahar
kepada isteri antaranya firman Allah dalam surah al-Nisa’ ayat 4 :
Yang artinya :“ Dan
berikanlah kepada perempuan-perempuan ( isteri ) akan mas kahwin mereka itu
sebagai pemberian ( yang wajib ). Kemudian jika mereka menyerahkan kepada kamu
sebahagian dari mas kahwinnnya, maka makanlah ( gunakanlah ) pemberian tersebut
sebagai nikmat yang baik lagi lazat “
Firman Allah Ta’ala dalam surah al-Nisa ayat
24:
Yang artinya : “
Mana-mana perempuan yang kamu nikmati percampuran dengannya (setelah dia
menjadi isteri kamu ) maka berikanlah mereka maharnya ( ajr ) sebagai satu
ketetepan yang difardhu ( diwajibkan oleh Allah Taala )”
Pemberian mahar suami sebagai lambang
kesungguhan suami terhadap isteri. Selain itu ianya mencerminkan kasih sayang
dan kesediaan suami hidup bersama isteri
serta sanggup berkorban demi kesejahteraan rumah tangga dan keluarga. Ia juga
merupakan penghormatan seorang suami terhadap isteri.
Walau bagaimanapun mahar tidaklah termasuk di
antara rukun-rukun nikah atau syarat sahnya sesuatu pernikahan. Sekiranya
pasangan bersetuju bernikah tanpa menentukan jumlah mahar, pernikahan tersebut
tetap sah tetapi suami diwajibkan membayar mahar misil ( yang sepadan ). Ini
berdasarkan satu kisah yang berlaku pada
2zaman Rasulullah s.a.w. di mana seorang perempuan telah berkahwin tanpa
disebutkan maharnya. Tidak lama kemudian suaminya meninggal dunia sebelum
sempat bersama dengannya ( melakukan persetubuhan ) lalu Rasulullah
mengeluarkan hukum supaya perempuan tersebut diberikan mahar misil
untuknya.
B. Pemberian Mahar
Memberi mahar kepada isteri hukumnya wajib.
Menurut Abu Hanifah, isteri berhak mendapat mahar apabila akad nikahnya sah. Manakala dalam mazhab Syafi’e pula
diwajibkan mahar bukan disebabkan akad nikah yang sah sahaja tetapi juga dengan
persetubuhan. Sekiranya akad nikah tersebut fasid ( tidak sah ), suami
tidakwajib memberi mahar kepada isteri melainkan setelah berlakunya
persetubuhan.
C. Mas Kahwin Dan Pemberian Menurut
Peruntukan Undang-Undang Keluarga Islam
Mengikut peruntukan seksyen 21 ( 1 ) dan ( 2 ) dalam Akta Undang-Undang Keluarga
Islam ( Wilayah Persekutuan ) 1984 ( Akta 303 ) berbunyi seperti berikut :
(1)
Mas kahwin hendaklah biasanya dibayar oleh pihak lelaki atau wakilnya
kepada pihak perempuan atau wakilnya di hadapan orang yang mengakadnikahkan
perkahwinan itu dan sekurang-kurangnya dua orang saksi lain.
(2)
Pendaftar hendaklah, mengenai tiap-tiap perkahwinan yang hendak didaftarkan
olehnya, menentu dan merekodkan :
a) nilai dan butir-butir lain mas kahwin;
b) nilai dan butir-butir lain pemberian;
c) nilai dan butir-butir lain apa-apa bahagian
mas kahwin atau pemberian atau kedua-duanya yang telah dijanjikan tetapi tidak
dijelaskan pada masa akadnikah itu, dan tarikh yang dijanjikan untuk
penjelasan; dan
d)
butir-butir cagaran yang diberi bagi menjelaskan mas kahwin atau pemberian.
D. Kadar Mahar
Islam tidak menetapkan kadar serta had yang
paling maksima dan minima dalam menentukan mahar bagi seseorang wanita. Ianya
bergantung kepada uruf iaitu keadaan semasa dan suasana sesuatu tempat dan masyarakat.
Sungguh pun demikian, Islam menganjurkan agar kita mengambil jalan tengah iaitu
tidak meletakkan mahar terlalu tinggi dan tidak pula terlalu rendah. Rasulullah
s.a.w. menggalakkan kita agar mempermudahkan mahar sebagaimana dalam
sabdanya : Kebanyakan perempuan yang
berkat perkahwinannya ialah yang mudah ( rendah ) tentang perbelanjaan (mahar). ( Riwayat Ahmad dan
al-Hakim )
Walau bagaimanapun suami boleh memberikan
mahar yang tinggi kepada isteri berdasarkan kepada ayat al-Quran dalam surah
al-Nisa’ ayat 20 :
Yang Artinya : “
Kamu telah memberikan kepada salah
seorang daripada mereka harta yang banyak “
Di Malaysia pemberian mahar diberikan oleh
suami kepada isteri dalam bentuk wang ringgit yang kadarnya berbeza dari satu
negeri dengan negeri yang lain.
E. Jenis Mahar
a. Mahar Musamma
Mahar yang disebut dengan jelas jumlah dan
jenisnya dalam suatu akad nikah seperti yang diamalkan dalam perkahwinan
masyarakat kita pada hari ini.
Ulama’ telah bersepakat bahawa mahar musamma wajib dibayar oleh suami apabila
berlaku salah satu daripada perkara-perkara berikut :
1)
Berlakunya persetubuhan di antara suami isteri.
2)
Kematian salah seorang di antara mereka sama ada suami atau isteri.
b.
Mahar Misil ( mahar yang sepadan )
Mahar yang tidak disebut jumlah dan jenisnya
dalam suatu akad nikah. Sekiranya berlaku keadaan ini, mahar tersebut
hendaklah diqiaskan ( disamakan )
dengan mahar perempuan yang
setaraf dengannya di kalangan keluarganya sendiri seperti adik beradik
perempuan seibu sebapa atau sebapa atau ibu saudaranya. Sekiranya tiada, maka
diqiaskan pula dengan mahar perempuan-perempuan lain yang setaraf dengannya
dari segi kedudukan dalam masyarakat dan sekiranya tiada juga, terpulang kepada
suami berdasarkan kepada adat dan tradisi setempat.
Selain daripada itu terdapat perkara-perkara
lain yang perlu diambil kira dalam menentukan mahar misil iaitu dari sudut rupa
paras, kekayaan, keadaan setempat,
keagamaan , ketakwaan, keilmuan, kecerdasan fikiran , keluhuran budi
serta status perempuan tersebut sama ada gadis atau janda dan perkara-perkara
yang boleh dijadikan penilaian. Ini kerana kadar mahar berbeza dengan
berbezanya sifat-sifat di atas.
F.
Mendapat Separuh Mahar Atau Tidak Berhak Mendapat Langsung
Sebagaimana yang kita sedia maklumi , apabila
berlakunya suatu akad nikah yang sah, maka wajib bagi suami membayar mahar
kepada isteri sama ada berupa mahar musamma atau pun mahar misil kerana ia
merupakan hak isteri.
Walau bagaimanapun terdapat keadaan yang menyebabkan isteri hanya berhak
mendapat separuh sahaja daripada mahar tersebut atau pun tidak mendapat apa
-apa mahar langsung daripada suami iaitu
:
a)
Isteri hanya mendapat separuh sahaja daripada mahar apabila berlakunya
perceraian sebelum persetubuhan. Ini berdasarkan kepada firman Allah Taala
dalam surah al-Baqarah ayat 237 :
Yang Artinya :
“ Dan jikalau kamu menceraikan mereka
itu ( isteri-isteri ) sebelum kamu menyetubuhi mereka walhal kamu telah
menetapkan mahar kepada mereka, maka diwajibkan ( bayarannya ) separuh daripada
yang kamu tetapkan kecuali jika merekasendiri memaafkan atau orang yang
mempunyai kuasa perwalian memaafkannya “
Ayat di atas menyatakan bahawa sekiranya
mahar isteri telah disebutkan ketika akad nikah dan berlakunya penceraian
sebelum persetubuhan, maka suami hanya wajib membayar separuh sahaja daripada
mahar tersebut. Tetapi sekiranya mahar tidak disebut ketika akad nikah, suami
wajib membayar mahar misil kepada isteri.
Menurut pendapat Imam Syafi’e dan Imam Malik
sekiranya berlaku perceraian sebelum
persetubuhan, suami hanya wajib membayar separuh sahaja mahar kepada isteri
sama ada mahar tersebut disebut semasa akad nikah atau sebaliknya.
b)
Isteri tidak berhak langsung untuk mendapat pemberian mahar daripada suami apabila
berlakunya perceraian disebabkan fasakh ( dari pihak isteri ) sebelum
berlakunya persetubuhan.
BAB III
KESIMPULAN
Nikah atau perkawinan tidak akan syah apabila
salah satu rukun atau syaratnya tidak terpenuhi, dan apabila tidak syah maka
jelas hubungannya adalah zina.
Mahar adalah hak isteri yang diberikan oleh
suami dengan hati yang tulus ikhlas tanpa mengharapkan balasan sebagai
pernyataan kasih sayang dan tanggung jawab suami atas kesejahteraan rumah
tangga. Ianya bertujuan untuk menggembira dan menyenangkan hati isteri agar
isteri merasa dihargai dan bersedia untuk menjalani kehidupan bersama
suami.
Mahar adalah menjadi hak milik isteri.
Sekiranya ia tidak disebut sekalipun Para mujtahidin telah sepakat mengatakan
bahawa tidak kadar dan had yang tertentu dalam meletakkan kadar mahar yang
paling maksima. Terdapat satu peristiwa yang berlaku yang berlaku di zaman
Umar al Khattab (r.a) di mana beliau
melarang orang ramai dari meninggikan kadar mahar iaitu tidak boleh lebih daripada
empat dirhamkatanya, “ Janganlah kamu
meninggikan mahar perempuan keranajikalau dia dimuliakan di dunia, atau mahu bertaqwa kepada Allah, maka yang
lebih utama ialah contoh daripada
Rasulullah yang tidak menetapkan mahar kepada isterinya mahu pun bagi
puteri-puterinya melebihi dua belas auqiah. Oleh sebab itu sesiapa yang
melebihi daripada 440 dirham walaupun lebihannya sedikit maka yang itudi masukkan ke dalam
Baitulmal “. Lantas seorang perempuan Quraisy membantah sambil berkata :
“ Allah telah berfirman di dalam al-Quran :
Terjemahan :
“ Apabila kamu telah memberikan kepada mereka itu (isteri) sepikul mahar, maka jangan kamu
ambil walupu sedikit daripada mahar itu “ ( surah al Nisa : 20 )
DAFTAR PUSTAKA
Prof.
Dr. Nasution Khoirudin, MA., Hukum Perkawinan, Yogyakarta: ACAdeMIA +
TAZZAFA. 2005
Prof.
Dr. T. Jafizham, S.H., Persintuhan Hukum di Indonesia dengan Hukum Perkawinan
Islam, Jakarta: PT. Mestika. 2006
Drs.
Ahmad Saebani, Beni Dkk. Hukum Perdata Islam di Indonesia, Bandung: CV.
Pustaka Setia. 2011
Abd. Rahman Ghazaly, Fiqih Munakahat, Jakarta : Kencana Prenada Media
Group, 2003, cet. ke-2.
Kompilasi Hukum Islam di
Indonesia, Departemen Agama RI Deriktorat Jendral Pembinaan Kelembagaan Agama
Islam 1997/1998.
Muhammad Shahrur, Metodologi Fikih Kontemporer, Yogyakarta : Eisaq
Press, 2004.
No comments:
Post a Comment